maartjeinconnecticut.reismee.nl

Update #3

Deze nieuwe update heeft even op zich laten wachten. Hoewel ik het hier nog altijd heel erg naar mijn zin heb, gebeurt er niet elke week iets dusdanig noemenswaardig om er (letterlijk) over naar huis te schrijven. Zoals iedereen in Nederland ’s ochtends opstaat, naar school/werk gaat, thuiskomt, eet, ontspant, en slapen gaat, is dat voor mij niet heel anders. Op campus zelf vinden er weinig events plaats. Een klein verschil met dat dagelijkse leven in West Hartford vergeleken met dat in Empel City is echter dat er hier zo nu en dan een weekend New York gepland kan worden. Dat heb ik afgelopen week dan ook gedaan.

Samen met een HAN-genootje en een Ierse internationale student ben ik op vrijdagavond naar New York afgereisd. Dit is een busrit van een kleine drie uur en daarmee goed te doen. Nadat we de spullen in het hostel hadden afgezet, zijn we als eerste naar Times Square gewandelend. Toch wel de plek waar je meteen compleet ondergedompeld wordt in de (dan wel meest toeristische) vibes van New York. Op zaterdag stonden Liberty Island, en daarmee de Statue of Liberty, en Ellis Island op het programma. Vervolgens zijn we langs de 9/11 memorial gelopen en vanuit daar naar de Brooklyn Bridge gegaan. Zondag waren Central Parc en de Natural History Museum aan de beurt. Het was dus een intens weekend maar zeker de vermoeidheid op de zondagavond waard.

Sinds de vorig blog is er een aantal dingen veranderd wat betreft de vakken die ik heb. World Geography heb ik laten vallen. Om 20 weken aardrijkskunde te volgen met als enige doel aan het eind van de rit de hoofdsteden van Europa uit mijn hoofd te kennen, leek me toch zonde van de tijd. In plaats daarvan leer ik nu met Practical Topics in Coaching hoe ik een (voetbal)team training moet geven en begeleiden. Oral Communication is ingeruild voor Young Adult Literature waarin ik veel leer over verschillende genres en boeken binnenin deze genres en hoe deze aansluiten op de belevingswereld van leerlingen.

De nabijgelegen winkelcentra zijn inmiddels ontdekt. Met winkels als Louis Vuitton, Michael Kors en Tiffany & Co vallen ze niet allemaal binnen ons studentenbudget. Gelukkig hebben ze daarom ook gewoon de H&M en de Forever21. Deze winkels passen iets meer in ons straatje. Al met al komen er uiteindelijk zo steeds meer dingen op het lijstje om in de weekenden te kunnen doen. Op campus blijven er dan maar heel weinig studenten achter en dus valt er weinig te beleven. Dat maakt dat de weekenden hier heel lang lijken te duren. Doordeweeks houd je je vooral bezig met lessen en huiswerk maken en zijn er veel meer studenten op campus om mee te socializen. Het is daarom fijn dat er steeds iets meer van de buurt ontdekt wordt, zodat ik er in het weekend wat vaker op uit kan.

Om terug te komen op mijn zelfbenoemde missie de gemiddelde Amerikaan (uiteraard niet alle Amerikanen, sommigen zijn er wel bewust van dat de EU een ding is en dat Amsterdam géén land is) wat wereldkennis bij te brengen:

Met een Social Work professor heb ik het hier even over gehad en wat zijnblik was op Nederland en hoe meerdere Amerikanen tegen Nederland aankijken. Wat de Nederlander over het algemeen van Amerika vindt, was mij al bekend. Andersom lag dit anders en dus vond ik het een erg interessant onderwerp. Het blijkt dat Nederland gezien wordt als een soort sociaal experiment. Hoe wij omgaan met onderwerpen als de regulering van softdrugs, het gelegaliseerd hebben van abortus en het homohuwelijk en hoeveel wij, vergeleken met Amerika, doen aan klimaatverandering is iets waar volgens deze professor de Verenigde Staten nog veel van kunnen leren. Daar waar Amerika (lees: de democraat) zichzelf op veel gebieden al als progressief land ervaart of het in ieder geval probeert te zijn, gaat Nederland volgens hen nog een stapje verder. Dit maakt dat wij voor hen met veel zaken een voorbeeldland zijn. Daarnaast gaf de professor aan dat het niet per se onwelwillendheid is dat men niet veel van de rest van de wereld afweet. Het nieuws dat hier uitgezonden wordt, beslaat bijvoorbeeld nauwelijks buitenlands nieuws simpelweg omdat het nieuws over Amerika hun prioriteit heeft. Iets wat heel logisch is natuurlijk, ze brengen hier nou eenmaal hun leven door. Bij ons in Nederland is dat niet anders. Op dit moment doen zij dat echter met een president die behoorlijk veel van de zendtijd in beslag neemt. Dat de studenten die ik tot nu toe hier gesproken heb weinig van het buitenlands nieuws meekrijgen, is dus niet iets wat ze kwalijk genomen kan worden. Daarnaast is het de vraag in hoeverre het hun eigen verantwoordelijkheid is maar ook in hoeverre het überhaupt van belang is dat zij zich verdiepen in de rest van de wereld. Immers, verbeter de wereld, begin bij jezelf, right? En daar lijken Amerikanen vooralsnog een lange weg te hebben gaan.



Reacties

Reacties

Marga

Wauw Maartje! Wat Leuko m jouw blogs te lezen!
Geniet ervan! Ik kijk alweer uit naar jouw volgende blog.
Een hartelijke groet, vanuit een koud en nat Engelen

Mieke van Rens

Hoi Maartje. Fijn om weer wat van je te horen. Geniet in de weekenden want de tijd in de USA is snel voorbij. Ik kijk uit naar je volgende bericht.???

Mathilda

Wat leuk om over je avonturen te lezen Maartje =) Veel plezier!! Xxx en een dikke knuf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!